Help - Search - Members - Calendar
Full Version: The Nordic Channel!
mobile9 Forum > Beyond Mobile > Groups
dragontrumpetare
Hejsan!

Jag antar att jag är bland de få aktiva svenskar här. Men vill ändå få till ett forum där man kan prata ett språk som man är mera van vid. I detta forum så är alla ifrån Danmark, Norge, Sverige, Island och Finland. Färöarna är också välkomna samt ålännigar. De som bor i Svensk byn i Ukraina är också välkomna. Kort och gott alla som prata något nordiskt språk (okey finska är inte så jätte välkommet, eftersom de är ganska ensamma om det språket i norden, Inte heller Samiska, men om de pratar svenska, går det bra). Vet inte vad ni tycker. Hoppas ni gillar idén iallafall?

Språk som skall användas i detta forum:
Danska
Norska
Svenska
Islänska
Finlandsvenska (he he komprimiss till finland)
Färöiska

Ni som bor på grönland är också välkomna!!! 10.gif
J-man
And a warm welcome to the Nordish people grouphug.gif

Ok this really is not readably for me it does not even come close to dutch. Well I can guess some things but . . . it is still really not the same as danish i could at least really read some of those words. But ok welcome and have a nice stay danish people haha.gif
Vlammetje
Suomi not really welcome eh? crybaby.gif

The only scandinavic lingo I actually can spell a few words in crybaby.gif

It's just so unfair crybaby.gif
leks
I met some dutch in a game on internet. They told me that in Holland u can have swedish in school. Can u ? unsure.gif
Vlammetje
well..... when I was in high school (10 years ago) Swedish was not part of the curriculum. I've never heard that it is now.

There is a studies scandinavian languages in university (i have a friend who should graduate on that sometime this year) but not in the regular curriculum for high schools. Of course there may be some schools that offer i outside the normal curriculum smile.gif
jh67
Bra ide DRAGON! wink.gif

Generelt tyckes jeg det er mycket enkelt at forstå Norsk och Svensk,... min ex-veninde var fra Færøerne,..inte så nemt igen, hehe, men jeg forstår en del av det.
och de pratar ochså dansk wink.gif

Firmaet jeg arbejder i, er ochså et mix av svensk och Dansk, så jeg pratar lika mycket halvt-svensk som dansk wink.gif
(ok,..det svenske er nok inte så bra igen, men forsøker, hehe)

Har ochså arbeitet med en Nordmand, så det bliver kanske et mix av det hele ;-D

VLAM >
Actually a lot of the words in Dutch are almost the same as Danish....I could understand quite a lot in your Dutch thread wink.gif
A lot of Danish words also resembles english and german words.

SUOMI is very different from Danish, Swedish and Norwegian.
I can only catch a few words that resembles our languages.

People from iceland usually also speak other nordic languages,...we have a guy at work, and he speaks Danish,.
(real Icelandian is very hard to understand).

In Greenland they also speak Danish, so thats easy....
The same with Farao islands (Færöerne).. wink.gif
We own the lot, hehe...

BR
Jan
Vlammetje
QUOTE (jh67 @ Aug 13 2004, 12:46 AM)
VLAM >
Actually a lot of the words in Dutch are almost the same as Danish....I could understand quite a lot in your Dutch thread wink.gif

I know Jan smile.gif

It's just that I lived in Finland for a while and I had a few lessons wink.gif

and while I can read soem sweish and some danish I cannot write it tongue.gif
jh67
VLAM >
Same here,..I can understand some Dutch,..but wouldnt know how to write it, hehe wink.gif

What did you do in Finland ?

BR
Jan
dragontrumpetare
QUOTE (Vlammetje @ Aug 12 2004, 10:45 AM)
Suomi not really welcome eh? crybaby.gif

The only scandinavic lingo I actually can spell a few words in crybaby.gif

It's just so unfair crybaby.gif

He he... okey. The most common Words of finnish iguess would be welcome. Like Hyvää Päivä and...

He he...

Okey, english is also welcome...

Jan... Tack för ditt stöd. Synd bara att inte så många hittat hit in. smile.gif

Oscar... Du som är svensk kan väl tala svenska...* he he*

And finaly to J-man... Its just that you aint used to see swedish I guess. I can see lots of similarities from many languages. LIke Help for instant. Help is like this:

English: Help
German: Hilfe
Swedish: Hjälp
dragontrumpetare
QUOTE (jh67 @ Aug 12 2004, 11:46 PM)

VLAM >

People from iceland usually also speak other nordic languages,...we have a guy at work, and he speaks Danish,.

We own the lot, hehe...

BR
Jan

Did you know that the swedish word for "pojke" actually is from finland? They uses the same word.
jh67
DRAGON >

Nej, det vidste jeg inte, hehe... på dansk er pojke "dreng" ,...mycket forskelligt,.. og flicka er "pige" på dansk wink.gif

Håber ochså at flere nordiske themers ser denne post wink.gif
Vet inte hur mange vi er fra Scandinavien her ?

vh Jan
dragontrumpetare
Det ver inte jag heller. Tycker det verkar som att de är ganska många. Tänka sig att ni använder ordet "dräng" i danska. Och Piga... I sverige betyder det ju något helt annat. Sådana är inte så godkända nu förtiden. Då drängar och pigor inte är accepterade längre. Ingen skall arbeta för någon annan. Du vet nog vad jag menar? Eller?

Du och jag för väl göra lite mera reklam för denna tråd, eller vad säger du?
jh67
Har hørt om dreng og pige på Svensk, men kan inte minnas hvad det betyder.
Fik det at vide engang, kan godt minnas at det betyder noget "inte så bra", men ikke præcis hvad, hehe :-D

Er det noget med p r os ti tute / p i m p ??

Ja klart, vi skulle gøre mera reklame for "Nordic Channel" wink.gif
kanske i vor signatur ?

vh Jan
leks
Dräng är pjoke som arbetar åt en bonde. Piga fattar du nog vad det är då. wink.gif

@Draggy
Jag tror inte vlam fattar svenska... tongue.gif

Sen så tycker jag vi borde stänga locked.gif det svenska och danska chattarna och bara ha detta! thumbsup.gif
jh67
Leksand >

Ahh ok, hehe wink.gif

"is" på Dansk er ice cream eller ice på engelsk..
"Blommer" på dansk er plum på engelsk (the fruit), flowers på svensk korrekt ?

Omkring ord, har ni svenska ord for for eksempel : harddisk, cd etc ?

Vet at Norge bruker deres egne ord/versioner for dessa engelske ord.

I Danmark bruker vi de engelske versioner, harddisk, cd-rom etc.

vh Jan

leks
harddisk=hårddisk cd=cd

En rolig (funny wink.gif ) historia.

Min familj var i Danmark och vi kom till en bar/kiosk där stog att dom hade "icecream". Vi gick in och sa att vi ville ha en "glass" (Swe for icecream). Vi får då fram ett glas (glace o w-ever in eng), vi kommer på att "icecream" heter is på Danska och vi säger då "is". Då får vi is i glaset happy.gif . Sne får vi peka på en glass skylt happy.gif
leks
Blommor=Flowers
Plommon=Plums
haha.gif
jh67
*LOL* ja, glass kan jäg minnas betyder is, hehe..

Ochså noget med POSE/TASKE, det er vidst nok ochså anderledes ?
(POSE eller TASKE på dansk er bag/carrying bag på engelsk)...

BTW ; ROLIG på dansk betyder "steady/calm" hehe..

vh Jan

dragontrumpetare
Hmm.... Hur gör man en sådan där som ni har längst ned? Reklam för denna tråden alltså?

Och Dräng och piga var något som fanns i sverige förr. De hjälpte till på bondgårdar och på herrgårdar. De var inte ägare av bondgården utan mera arbetare åt en storbonde. Hängde du med där?

Och det är riktigt roligt.... ( i mean like fun) att ordet roligt betyder lugn (calm) på danska... happy.gif
Sherivante
Ja, så godt å snakke norsk. smile.gif

Vet dere om hvordan man laster ned spill på Nokia telefoner?

Jeg har en Nokia 7390, men jeg får ikke til å laste ned spill. Litt hjelp her? crybaby.gif
karlsen1992
Sjekk ut bloggen min. Der har jeg prøvd å lære alle i Mobile9 norsk. Det står på engelsk, dessverre. Men sjekk dette ut da.Klikk her
mauku
QUOTE (dragontrumpetare @ Aug 14 2004, 12:59 PM) *
QUOTE (jh67 @ Aug 12 2004, 11:46 PM)

VLAM >

We own the lot, hehe...

BR
Jan

Did you know that the swedish word for "pojke" actually is from finland? They uses the same word.
It is "poika" and the word is from Sweden not from Finland.

Älkää tulko tänne pätemään, jos ette edes tiedä mistä puhutte...
scorion78
Tjenare alla nordingar wink.gif

Ville bara säga hej, har varit på M9 ett tag nu men kom aldrig på att det var en aktiv forum här också, det e roligt!

Själv så har jag bott i Sverige i femton år ungefär. Var född i staterna och flyttade hit när jag var fjorton. Så jag e lite gott o blandat, lol!

Det börjar bli riktigt fint här, hoppas ni alla får en super sommar!!!!

//scorion78
Kimel
Moro, missäs kaikki suomalaiset täältä on ?
magicas1
Och var har vi alla svenskar och nordbor?finns det bara jag kvar på M9
scorion78
Det finns svenskar kvar! I alla fall jag, fett najs att se en till!!!

QUOTE (magicas1 @ Dec 11 2010, 12:43 PM) *
Och var har vi alla svenskar och nordbor?finns det bara jag kvar på M9

Unknowndevice
byebye.gif
shuvashisroy
sad.gif
Mahima_pup

Happy Halloween, nordish M9'ers

Mokarbb
huh
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.